پروفایل من
محمد علی جواهری شیرازی
تماس با من
نویسنده (های) وبلاگ
آرشیو وبلاگ
تراکتور یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیرو است نویسنده: محمد علی جواهری شیرازی - ۱۳٩۱/۱٠/٢۱

تراکتور یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیرو است که در کارهای کشاورزی به کار گرفته شده است. روز به روز، ساختمان این خودرو تکمیل‌تر می‌شود. قدرت کار تمام تراکتورها با هم برابر نیست. امروزه متناسب با هر کاری، تراکتور ویژه آن ساخته شده است. تراکتور از متداول‌ترین ماشین‌های کشاورزی است. در تمام نقاط دنیا کم و بیش از این خودرو استفاده می‌شود.


ریشه واژه

(به انگلیسی: Tractor)‏ به معنی «کشنده» می‌باشد. این واژه اسم فاعل ساخته شده از واژه(‎ ‎(Tratiox‎به معنی کشش است.‎ این کلمه به ماشین‌هایی اطلاق می‌شود که جهت کشیدن یک بار یا یک‎ ‎وسیله بکار می‌روند. در واقع تراکتور وسیله‌ای است که برای تامین قدرت مورد نیاز‎ ‎جهت کشیدن وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد

پیشینه 

‎ پیدایش ماشین‌های کشش (تراکتورها) به شکل امروزی در حدود ۱۰۰ سال قبل آغاز شد. ‎نمونه‌های اولیه ‏تراکتورها برای استفاده در مزارع و به منظور کشیدن وسایل کشاورزی‎ ‎مثل گاو آهن مورد استفاده قرار ‏می‌گرفتند‎. ‎ در این انواع اولیه برای تامین کردن توان مورد نیاز تراکتور از یک‎ ‎موتور بخار‎ ‎استفاده می‌شد. این موتور ‏بخار‎ ‎برای آنکه کار کند به مقادیر زیادی‎ ‎آب‎ ‎و‎ ‎ذغال سنگ‎ ‎نیاز داشت. بنابراین این‎ ‎تراکتورهای اولیه بسیار ‏بزرگ بودند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی داشتند بطوری‎ ‎که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده ‏از یک تراکتور، موتور بخار به ۱۵ نفر‏‎ ‎کارگر‎ ‎نیاز بود. این مدلهای اولیه تراکتور‎ ‎دارای چرخهای بسیار بزرگ ‏فلزی بودند که می‌توانستند وزن بسیار زیاد تراکتور را تحمل‎ ‎نمایند. البته فلزی بودن‎ ‎چرخهای تراکتور‎ ‎باعث کاهش سرعت ماشین می‌شد‏‎. ‎بنابراین در نمونه‌های بعدی و مدرن‌تر از چرخهای لاستیکی ‏استفاده شده است‎

سیر تکاملی تراکتورها با اختراع‎ ‎موتورهای درون سوز‎ ‎روند سریعتری را پیدا کرد‎ ‎و البته در کنار این اختراع ‏که باعث اضافه شدن توان تراکتورها شد، متعلقات و‎ ‎مکانیسم‌های پیچیده‌ای نیز مختص تراکتورها ‏طراحی و استفاده شده است، که نتیجه آن‎ ‎ساخت‎ ‎تراکتورهای بسیار مدرن‎ ‎و همه کاره در حال‎ ‎حاضر ‏است‎

 ساختمان تراکتور

اصول ساختمان تراکتور مانند سایر خودروهاست، با این تفاوت که در ساختمان آن از وسایل ظریف و زینتی کمتر استفاده شده است و تا آنجایی که امکان داشته از ظرافت آن کم کرده و بر قدرت و استحکام قسمت‌های مختلف آن افزوده‌اند. تراکتورهای امروزی‎ ‎همگی به موتورهای درون سوز که از‎ ‎سوخت‌های فسیلی (‎بنزین‎ ‎،‎ ‎گازوئیل‎ ‎،‎ ‎گاز مایع‎(‎ استفاده می‌کنند، مجهز هستند. ‎موتورهای این تراکتورها برای تولید توان از سوزاندن این سوخت‌ها استفاده می ‏کنند. ‎این ماشینها (تراکتورها) دارای یک سری سیستم‌های مجزا ولی متصل به همدیگر می‌باشند‎ ‎که باعث ‏می‌شوند انرژی ذخیره شده در سوخت‌های فسیلی به انرژی مفیدی که کار انجام‎ ‎می‌دهد، تبدیل شوند. این ‏سیستم‌ها عبارتند از‎:

سیستم تبدیل‎ ‎انرژی سوخت‎ ‎به‎ ‎انرژی‎ ‎جنبشی (‎موتور‎)

سیستم انتقال نیرو‎ ‎

سیستم هیدرولیکی‎ ‎

سیستم الکتریکی‎ ‎

سیستم کنترل بار (کنترل کشش‎)

سیستم فرمانگیری‎ ‎

سیستم تواندهی‎

 اندازه‌ها

تراکتورهای کشاورزی‎ ‎دارای انواع گوناگونی‎ ‎می‌باشند. اندازه آنها از تراکتورهای دوچرخ کوچک گرفته که دارای ۱۰ ‏اسب بخار قدرت‎ ‎می‌باشند. تا تراکتورهای بزرگ کمرشکن ۸ چرخ که دارای بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت‎ ‎می‌باشند، تغییر می‌کند. این گوناگونی و تنوع زیاد تراکتورها به خاطر گوناگونی و‎ ‎تنوع زیاد کارهایی است که به کمک این ‏وسیله انجام می‌پذیرد. بر این اساس تراکتورها‎ ‎را بر مبنای نحوه کاربرد طبقه بندی می‌کنند.

طبقه بندی ‏تراکتورها:

تراکتورهای همه کاره، معمولی‎ ‎

تراکتور چرخ‌زنجیری‎

تراکتور شاسی‌بلند‎

تراکتور باغبانی ‎ ‎

تراکتور چمن زنی ‎ ‎

تراکتورهای حمل تنه درخت از‎ ‎جنگل‎ ‎

تراکتورهای بارکن یا‎ ‎بیل مکانیکی‎ ‎

تراکتور دستی‎ ،‎تیلر‎ ‎

انواع تراکتورهای چهار چرخ محرک‎ ‎

این نوع تراکتور در سه نوع رومانی فرکوسن و جاندیئرمیباشد

کاربرد

از تراکتور در بسیاری از کارهای کشاورزی مانند: شخم زدن، درو کردن، دندانه زدن، تسطیح، بذر افشانی، نرم کردن خاک، سم پاشی، بار کشی و ... استفاده می‌شود.

برای بکارگیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتور‎ ‎یک سری پیش بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام ‏شده است. در پشت این وسیله‎ ‎جاهایی تعبیه شده است که بتوان وسایل مربوط به‎ ‎کشاورزی‎ ‎مثل‎ ‎گاو آهن‎ ‎یا‎ ‎دیسک‎ ‎را به آنجا متصل‎ ‎کرد و کشید. از تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر‎ ‎حمل و‎ ‎نقل‎ ‎نیز استفاده می‌شود. ‏ حتی اگر هیچ باری هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل این‎ ‎وسیله می‌تواند خود‎ ‎راننده‎ ‎را جابجا کند. کاربردهای ‏تراکتور را‎ ‎می‌توان بصورت زیر بر شمرد‎.

* وسیله کشنده:

ادواتی مثل گاوآهنها، دیسک‌های سنگین و غیره به مالبند تراکتور‎ ‎قلاب شده و بوسیله آن کشیده‎ ‎می شوند‎

* تامین کننده حرکت دورانی:

برخی از ماشینهایی که به تراکتور وصل می‎ ‎شوند خود دارای قسمت‌های متحرک داخلی هستند که ‏برای تامین نیروی مورد نیاز آنها به‏‎ ‎تراکتور متکی می‌باشند. مثل: کمباین‌های کششی‎ ‎،‎ ‎دروگرها‎ ‎و‎ ‎چاپرها

 

 

* راه اندازی ماشینهای ثابت:

گاهی برای تامین توان مورد نیاز ماشینهای ثابت از‎ ‎قبیل‎ ‎آسیابها‎ ‎،‎ ‎پمپ‌های آبیاری‎ ‎،‎ ‎ژنراتورهای برق‎ ‎،‎ ‎خرمن‌کوب‌ها‎ ‎و غیره از تراکتور استفاده می‎ ‎شود‎

* استفاده به عنوان‏ بیل مکانیکی یا جرثقیل:

چنانچه تجهیزات لازم به یک‎ ‎تراکتور اضافه شود، می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل از آن استفاده ‏شود‎

از آنجا که کاربرد تراکتور در دنیای جدید بسیار گسترده است , تراکتور هایی که ساخته می شوند دارای توان , اندازه و طرح های متفاوتی هستند . تحویل تدریجی تراکتور , موجب به وجود آمدن طبقه بندی های گوناگون برای آن شده است . تراکتورهای ساخته شده :  

الف) بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن
1- تراکتورهای چرخ دار
2- تراکتورهای زنجیری
ب) بر اساس موارد استفاده
1- تراکتور های عمومی یا تراکتورهای خدماتی
2- تراکتئرهای همه کاره یا تراکتور های ردیف کار
3- تراکتورهای پا بلند یا شاسی بلند
4- تراکتورهای باغی
5- تراکتورهای صنعتی
6- تراکتورهای یونیورسال
7- تراکتورهای باغچه ای و تراکتورهای چمن زن
8- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری
ج) بر اساس نوع شاسی یا قاب
1- تراکتورهای با شاسی
2- تراکتورهای نیمه شاسی
3- تراکتورهای بدون شاسی
الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن- تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است:
تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه.
- طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.

گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد:
1- اشتفاده در باغات میوه و بیشه زارها
2- پاک کردن و احیای زمین
3- انجام عملیات حفاظتی خاک
4- ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه
5- عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی
6- ایجاد نهرهای انتقال آب
7- به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق
8- تعمیر جاده
ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده
- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد.
 - تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است.
 - اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند , مانند نیشکر را انجام دهد.
- در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند.
- تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری, بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود.
- تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست.
- تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود 8 تا 25 است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند.
- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود.
ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب
- تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند.
- در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود.
- تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است. 
الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن:
تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است:
 تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه.
- طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.

گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد:
1- استفاده در باغات میوه و بیشه زارها
2- پاک کردن و احیای زمین
3- انجام عملیات حفاظتی خاک
4- ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه
5- عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی
6- ایجاد نهرهای انتقال آب
7- به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق
8- تعمیر جاده
ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد.
 - تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است.
 - اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند , مانند نیشکر را انجام دهد.
 - در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند.
 - تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری, بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود.
- تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست.
- تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود 8 تا 25 است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند.
- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود.
ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب
- تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند.
- در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود.
- تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است 

دید کلی

این کلمه به ماشینهایی اطلاق میشود که جهت کشیدن یک بار یا یک وسیله بکار می روند . در واقع تراکتور وسیله ایست که برای تامین قدرت نیاز جهت کشیدن وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد . شاید اکثریت مردم با شنیدن کله تراکتور ذهنشان به کشاورزی و کاربرد این وسیله در کشاورزی معطوف گردد ، لیکن لازم است بدانیم که تراکتورها دارای انواع گوناگونی می باشند . مثلا تراکتور هایی با عنوان تراکتور های صنعتی و یا راهسازی نیز وجود دارند.

 تراکتور یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیرو است که در کارهای کشاورزی به کار گرفته شده است. روز به روز، ساختمان این خودرو تکمیل‌تر می‌شود. قدرت کار تمام تراکتورها با هم برابر نیست. امروزه متناسب با هر کاری، تراکتور ویژه آن ساخته شده است. تراکتور از متداول‌ترین ماشین‌های کشاورزی است. در تمام نقاط دنیا کم و بیش از این خودرو استفاده می‌شود.

 پیشینه

‎ پیدایش ماشین‌های کشش (تراکتورها) به شکل امروزی در حدود ۱۰۰ سال قبل آغاز شد. ‎نمونه‌های اولیه ‏تراکتورها برای استفاده در مزارع و به منظور کشیدن وسایل کشاورزی‎ ‎مثل گاو آهن مورد استفاده قرار ‏می‌گرفتند‎. ‎ در این انواع اولیه برای تامین کردن توان مورد نیاز تراکتور از یک‎ ‎موتور بخار‎ ‎استفاده می‌شد. این موتور ‏بخار‎ ‎برای آنکه کار کند به مقادیر زیادی‎ ‎آب‎ ‎و‎ ‎ذغال سنگ‎ ‎نیاز داشت. بنابراین این‎ ‎تراکتورهای اولیه بسیار ‏بزرگ بودند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی داشتند بطوری‎ ‎که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده ‏از یک تراکتور، موتور بخار به ۱۵ نفر‏‎ ‎کارگر‎ ‎نیاز بود. این مدلهای اولیه تراکتور‎ ‎دارای چرخهای بسیار بزرگ ‏فلزی بودند که می‌توانستند وزن بسیار زیاد تراکتور را تحمل‎ ‎نمایند. البته فلزی بودن‎ ‎چرخهای تراکتور‎ ‎باعث کاهش سرعت ماشین می‌شد‏‎. ‎بنابراین در نمونه‌های بعدی و مدرن‌تر از چرخهای لاستیکی ‏استفاده شده است‎.‎

سیر تکاملی تراکتورها با اختراع‎ ‎موتورهای درون سوز‎ ‎روند سریعتری را پیدا کرد‎ ‎و البته در کنار این اختراع ‏که باعث اضافه شدن توان تراکتورها شد، متعلقات و‎ ‎مکانیسم‌های پیچیده‌ای نیز مختص تراکتورها ‏طراحی و استفاده شده است، که نتیجه آن‎ ‎ساخت‎ ‎تراکتورهای بسیار مدرن‎ ‎و همه کاره در حال‎ ‎حاضر ‏است‎.‎

 ساختمان تراکتور

اصول ساختمان تراکتور مانند سایر خودروهاست، با این تفاوت که در ساختمان آن از وسایل ظریف و زینتی کمتر استفاده شده است و تا آنجایی که امکان داشته از ظرافت آن کم کرده و بر قدرت و استحکام قسمت‌های مختلف آن افزوده‌اند. تراکتورهای امروزی‎ ‎همگی به موتورهای درون سوز که از‎ ‎سوخت‌های فسیلی (‎بنزین‎ ‎،‎ ‎گازوئیل‎ ‎،‎ ‎گاز مایع‎(‎ استفاده می‌کنند، مجهز هستند. ‎موتورهای این تراکتورها برای تولید توان از سوزاندن این سوخت‌ها استفاده می ‏کنند. ‎این ماشینها (تراکتورها) دارای یک سری سیستم‌های مجزا ولی متصل به همدیگر می‌باشند‎ ‎که باعث ‏می‌شوند انرژی ذخیره شده در سوخت‌های فسیلی به انرژی مفیدی که کار انجام‎ ‎می‌دهد، تبدیل شوند. این ‏سیستم‌ها عبارتند از‎:

  • § سیستم تبدیل‎ ‎انرژی سوخت‎ ‎به‎ ‎انرژی‎ ‎جنبشی (‎موتور‎)
  • § سیستم انتقال نیرو‎ ‎
  • § سیستم هیدرولیکی‎ ‎
  • § سیستم الکتریکی‎ ‎
  • § سیستم کنترل بار (کنترل کشش‎)
  • § سیستم فرمانگیری‎ ‎
  • § سیستم تواندهی‎ ‎‎

 اندازه‌ها

تراکتورهای کشاورزی‎ ‎دارای انواع گوناگونی‎ ‎می‌باشند. اندازه آنها از تراکتورهای دوچرخ کوچک گرفته که دارای ۱۰ ‏اسب بخار قدرت‎ ‎می‌باشند. تا تراکتورهای بزرگ کمرشکن ۸ چرخ که دارای بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت‎ ‎می‌باشند، تغییر می‌کند. این گوناگونی و تنوع زیاد تراکتورها به خاطر گوناگونی و‎ ‎تنوع زیاد کارهایی است که به کمک این ‏وسیله انجام می‌پذیرد. بر این اساس تراکتورها‎ ‎را بر مبنای نحوه کاربرد طبقه بندی می‌کنند.

طبقه بندی ‏تراکتورها:

  • § تراکتورهای همه کاره، معمولی‎ ‎
  • § تراکتور چرخ‌زنجیری‎
  • § تراکتور شاسی‌بلند‎
  • § تراکتور باغبانی ‎ ‎
  • § تراکتور چمن زنی ‎ ‎
  • § تراکتورهای حمل تنه درخت از‎ ‎جنگل‎ ‎
  • § تراکتورهای بارکن یا‎ ‎بیل مکانیکی‎ ‎
  • § تراکتور دستی‎ ،‎تیلر‎ ‎
  • § انواع تراکتورهای چهار چرخ محرک‎ ‎

این نوع تراکتور در سه نوع رومانی فرکوسن و جاندیئرمیباشد

کاربرد

از تراکتور در بسیاری از کارهای کشاورزی مانند: شخم زدن، درو کردن، دندانه زدن، تسطیح، بذر افشانی، نرم کردن خاک، سم پاشی، بار کشی و ... استفاده می‌شود.

برای بکارگیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتور‎ ‎یک سری پیش بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام ‏شده است. در پشت این وسیله‎ ‎جاهایی تعبیه شده است که بتوان وسایل مربوط به‎ ‎کشاورزی‎ ‎مثل‎ ‎گاو آهن‎ ‎یا‎ ‎دیسک‎ ‎را به آنجا متصل‎ ‎کرد و کشید. از تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر‎ ‎حمل و‎ ‎نقل‎ ‎نیز استفاده می‌شود. ‏ حتی اگر هیچ باری هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل این‎ ‎وسیله می‌تواند خود‎ ‎راننده‎ ‎را جابجا کند. کاربردهای ‏تراکتور را‎ ‎می‌توان بصورت زیر بر شمرد‎.

* وسیله کشنده‎:

ادواتی مثل گاوآهنها، دیسک‌های سنگین و غیره به مالبند تراکتور‎ ‎قلاب شده و بوسیله آن کشیده‎ ‎می شوند‎.‎

* تامین کننده حرکت دورانی‎:

برخی از ماشینهایی که به تراکتور وصل می‎ ‎شوند خود دارای قسمت‌های متحرک داخلی هستند که ‏برای تامین نیروی مورد نیاز آنها به‏‎ ‎تراکتور متکی می‌باشند. مثل:کمباین‌های کششی‎ ‎،‎ ‎دروگرها‎ ‎و‎ ‎چاپرها‎

* راه اندازی ماشینهای ثابت‎:

گاهی برای تامین توان مورد نیاز ماشینهای ثابت از‎ ‎قبیل‎ ‎آسیابها‎ ‎،‎ ‎پمپ‌های آبیاری‎ ‎،‎ ‎ژنراتورهای برق‎ ‎،‎ ‎خرمن‌کوب‌ها‎ ‎و غیره از تراکتور استفاده می‎ ‎شود‎.‎

* استفاده به عنوان‏‎ ‎بیل مکانیکی‎ ‎یا‎ ‎جرثقیل‎:

چنانچه تجهیزات لازم به یک‎ ‎تراکتور اضافه شود، می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل از آن استفاده ‏شود‎. ‎

طبقه بندی انواع تراکتور 

از آنجایی که کاربرد تراکتور در دنیای امروز بسیار گسترده است ، تراکتورهایی که ساخته می شوند دارای توان ، اندازه و طرح های متفاوتی هستند .تحول تدریجی تراکتور ، موجب به وجود آمدن طبقه بندیهای گوناگون برای آن شده است . تراکتورهای ساخته شده امروزی ممکن است به روش زیر طبقه بندی شوند :

الف- بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن

1- تراکتور های چرخ دار 

- تراکتور های سه چرخ که چرخ جلو آنها تک چرخ یا جفت چرخ است .

- تراکتورهای چهار چرخ معمولی که هر یک از چرخهای محرک عقب آنها از یک یا دو چرخ تشکیل شده و ارتفاع محور چرخهای جلو آنها در حد متداول یا زیادتر است .

- تراکتور های سنگین کار که دارای دو یا چهار چرخ محرک هستند .

2- تراکتور های زنجیری

ب- بر اساس موارد استفاده

1- تراکتورهای عمومی یا تراکتور های خدماتی

2- تراکتورهای همه کاره یا تراکتور های ردیف کار

3- تراکتور های پا بلند یا شاسی بلند

4- تراکتورهای باغی

5- تراکتورهای صنعتی

6- تراکتورهای یونیورسال

7- تراکتور های باغچه ای و تراکتور های چمن زن

8- تراکتور های دوچرخ یا تیلر های موتوری

ج- بر اساس نوع شاسی یا قاب

1- تراکتور های با شاسی

2- تراکتور های نیم شاسی

3- تراکتور های بدون شاسی

دستگاه های هیدرولیک

دیر زمانی است که از توان هیدرولیکی برای سهولت در بلد کردن و پایین بردن ماشین های کشاورزی بهره گرفته می شود. در دستگاه های جدیدتر از این توان همچنین برای کنترل کشش و موقعیت سوار بر تراکتور استفاده می شود. فرمان تمامی تراکتورهای سنگین، بیشتر تراکتورهای نیمه سنگین و حتی بعضی از تراکتورهای سبک نیز هیدرولیکی است. از توان هیدرولیکی در تراکتورهای نوین برای جعبه دنده های هیدرولیکی نیز بهره گرفته می شود.

دستگاه های هیدرولیک

دیر زمانی است که از توان هیدرولیکی برای سهولت در بلد کردن و پایین بردن ماشین های کشاورزی بهره گرفته می شود. در دستگاه های جدیدتر از این توان همچنین برای کنترل کشش و موقعیت سوار بر تراکتور استفاده می شود. فرمان تمامی تراکتورهای سنگین، بیشتر تراکتورهای نیمه سنگین و حتی بعضی از تراکتورهای سبک نیز هیدرولیکی است. از توان هیدرولیکی در تراکتورهای نوین برای جعبه دنده های هیدرولیکی نیز بهره گرفته می شود.

اتصال 3 نقطه :

3 بازویی است که معمولاً در عقب تراکتور تعبیه می شود. موقعی که از پشت به تراکتور نگاه کنیم، دو بازوی پایینی را بازوهای سمت چپ و سمت راست و بازوی بالایی را ساق وسط نامند. دو بازوی پایینی توسط دو ساق که بازوهای رابط نامیده می شوند. به بازوهای بالابر متصل می شوند این بازوها در دو سر محور بالابر مستقر شده اند. در سر بازوی رابطه طرف راست پیچی نصب شده است که با آن می توان طول بازو را کوتاه و بلند نمود. چنین پیچی در بعضی از تراکتورها (مثل تراکتور یونیورسال 650) روی بازوی رابط طرف چپ نیز سوار شده است.

ساق وسط ممکن است فقط یک بازوی آزاد باشد ( تراکتورهای جاندیر) یا بر وسیله کنترل با کشش تکیه کند (تراکتورهای یونیورسال و مسی فرگوسن) ماشین ها و ادوات سوار به هر 3 نقطه سوار می شوند، در حالی که ماشین های نیمه سوار فقط به دو بازوی پایینی بسته می شوند. وسیله های دنباله بند هیچگونه درگیری با اتصال 3 نقطه نداشته بلکه فقط به مالبند ثابت یا گردان پیوند می خورند. گاهی آنها را به قطعه ای وصل می کنند که بین دو بازوی پایینی بسته می شود(مالبند معلق) برای اتصال ادوات سوار معمولاً نیاز به کمک فرد دیگری علاوه بر راننده می باشد. پس از تطبیق اتصالات قطعه و ماشین ، اهرم هیدرولیک را بالا برده تا 2 نقطه با هم جفت شوند . زبانه ای روی هر یک از اتصالات پایینی اتصال 3 نقطه تعبیه شده است که پش اس جفت شدن این دو اتصال آنها را قفل می کند.
برای پیاده کردن وسایل کافی است تراکتور را به محل انبار برده و اهرم هیدرولیک را پایین برده تا وسایل روی زمین بنشیند. پس از آن ، دنده را خلاص نموده و ترمز دستی را می کشد. راننده آن گاه از تراکتور پیاده شده، ابتدا ساق وسط و آن گاه زبانه های قفل دو بازوی پایینی را آزاد می کند. راننده سپس بر تراکتور سوار شده آن را از ماشین دور می سازد.

اندام های دستگاه هیدرولیک 3 نقطه :

1) مخزن روغن
2) صافی یا فیلتر سوخت
3) پمپ هیدرولیک
4) مقسم
5) جک هیدرولیکی یک طرفه
6) اتصال جک به محور بالا بر اتصال لنگی
7) محور بالابر
8) بازوهای بالابر
9) اتصال 3 نقطه
10) کنترل با کشش و کنترل با موقعیت
11) کنترل حساسیت
12 خروجی هیدرولیکی
پوسته یا صندوق جعبه دنده و دیفرانسیل در تراکتورها معمولاً به عنوان مخزن روغن هیدرولیک به کار می رود. پمپ هیدرولیکی روغن را از این مخزن از مسیر یک صافی یا فیلتر مکیده و به مقسم می فرستد. مقسم مجموعه ای از سوپاپ های هیدرولیکی است که کنترل جهت جریان و بده ( دبی) روغن را به عهده دارند. سوپاپ ها توسط اهرم های کنترل به کار می افتند.
اهرم شماره 16 اهرم کنترل اصلی است که وظیفه آن بالا و پایین بردن بازوهای پایینی اتصال 3 نقطه یعنی ماشین یا وسیله ای که به این بازوها متصل است. اهرم شماره 17 برای راه دادن جریان روغن به خروجی دو طرفه است و اهرم شماره 18 همین کار را برای خروجی هیدرولیکی یک طرفه انجام می دهد. موقعی که اهرم شماره 16 را به طرف بالا بکشیم، روغن از پمپ به سر پیستون جک رفته و ماشین متصل به اتصال 3 نقطه بالا می رود. با پایین راندن این اهرم عمل عکس انجام می گیرد یعنی روغن جک از مسیر سوپاپ خروجی که در مقسم قرار دارد، به مخزن روغن برگشته و ماشین یا وسیله پایین می رود. مقسم هیدرولیک همچنین حاوی یک سوپاپ ایمن است که در صورت بالا رفتن فشار روغن از حد مجاز باز شده و روغن را به مخزن بر می گرداند. بسیاری از ماشین های کشاورزی مجهز به به جک های هیدرولیکی هستند. این جک ها ممکن است یک راهه، یک طرفه یا دو طرفه باشند. جک های یک راهه دارای یک مجرای ورود و خروج روغن هستند در حالی که دو طرفه دو مجرای ورود و خروج دارند.

کنترل با کشش :

وظیفه ثابت نگه داشتن نیروی کششی وسیله را به عهده دارد و برای وسایلی همچون گاو آهن مفید است که درون خاک کار می کنند.
بنابراین هنگام کار با این نوع وسایل باید دستگاه هیدرولیک تراکتور را روی کنترل با کشش قرار دارد ولی این عمل چگونه صورت می گیرد؟

الف) در تراکتورهای یونیورسال :

در کنار اهرم انتخاب لوح باریکی پرچ شده است که روی آن دو کلمه زیر دیده می شود. Draft.position اهرم انتخاب را به طرف کلمه Draft ببرید. برای شخم زدن به عنوان مثال، گاو آهن را با دسته کنترل اصلی هیدرولیک پایین ببرید. با حرکت تراکتور گاو آهن در خاک فرو رفته و در عمق معینی به شخم ادامه می دهد. حال اگر گاو آهن به خاک سخت برسد، نیروی کششی روی تراکتور زیاد شده تا آنجا که ممکن است چرخ های محرک شروع به لغزش (بوکسوات) نمایند. در این حالت، دستگاه کنترل با کشش آن قدر گاو آهن را بالا می برد تا کشش به مقدار قبلی پایین رود و تراکتور حرکت خود را ادامه دهد.
اگر گاو آهن به خاک نرم برسد، عمل برعکس شده یعنی همان دستگاه کنترل با کشش به دستگاه هیدرولیک تراکتور فرمان می دهد تا گاو آهن پایین رفته و به عمق قبلی برسد. بنابراین در حالت کنترل با کشش، نیروی کششی روی تراکتور ثابت می ماند ولی عمق کار ممکن است تغییر کند.

ب) در تراکتورهای فرگوسن :

این تراکتورها فاقد اهرم انتخاب بوده ولی به جای آن از دو اهرم کنترل اصلی بهره می گیرند. یک اهرم برای کنترل با کشش و دیگری برای کنترل با موقعیت هر یک از دو اهرم روی قطاع مربوط به خود حرکت می کند. برای ماشین هایی که درون خاک کار می کنند، از اهرم روی قطاع کنترل با کشش (draft) برای بالا و پایین بردن آنها استفاده نمایید. قبل از این کار باید دسته کنترل با موقعیت روی قطاع خود در وضعیت حمل و نقل (transport) قرار داده شود.

کنترل با موقعیت :

برای وسایلی به کار برده می شود که بیرون از خاک کار می کنند . کود افشان یکی از این نوع وسایل می باشد. برای بالا و پایین بردن کودافشان در تراکتورهای یونیورسال، اهرم انتخاب را روی وضعیت کنترل با موقعت (position) بوده، آن گاه ماشین را توسط جابجایی اهرم کنترل اصلی بالا و پایین ببرید. در تراکتورهای مسی فرگوسن، اهرم کنترل با کشش را در حالت بالا قرار داده، آن گاه با دسته کنترل با موقعیت ، وسیله را پایین را بالا ببرید.

کنترل حساسیت:

این قطعه سرعت فرود وسیله متصل به اتصال 3 نقطه را تغییر می دهد. در سرعت بالا روی ماشین هیچ اثری ندارد. در تراکتورهای مسی فرگوسن، اهرمی در پهلوی چپ تراکتور نصب شده است که این کار را انجام می دهد. در تراکتورهای یونیورسال مجهز به مقسم بوش جدید این قطعه به صورت شیری است که روی مقسم تعبیه گردیده است.

مقسم ها :

هر مدار هیدرولیکی حاوی تعدادی سوپاپ می باشد. 3 نوع اصلی سوپاپ کنترل فشار، کنترل بده ( دبی) و کنترل جهت ، سوپاپ ایمنی که نوعی سوپاپ کنترل فشار می باشد از اجزاء اصلی مدارهای هیدرولیکی است که دارای پمپ بده ثابت می باشند. این سوپاپها ممکن است به صورت متفرق در قسمت های مختلف مدار هیدرولیکی نصب گشته یا همه یا بعضی از آنها یک جا درون یک پوسته جای داده شوند. در تراکتورهای یونیورسال بخصوص، چنین موقعیتی وجود دارد. بیشتر سوپاپ درون محفظه ای جای داده شده اند که مقس نامیده می شود.

جک هیدرولیکی :

هر دستگاه هیدرولیک تراکتور دارای یک جک یک طرفه است. جک های هیدرولیکی از 3 نوع اند. یک راهه یک طرفه و دو طرفه هر جک دارای یک پوسته یا سیلندر است که پیستون در درون آن حرکت رفت و برگشتی دارد. پیستون به دسته ای متصل می شود که از یک طرف سیلندر بیرون می آید. بر حسب نوع جک، یک یا دو مجرای در طرف سر و ته سیلندر درآورده شده اند.

جک یک راهه :

قطر پیستون و دسته آن یک اندازه است. فقط یک مجرا دارد که روغن از آن ورود و خروج می نمایند. با ورود روغن به طرف سر پیستون جک باز شده و می تواند باری را بلند کرده یا حرکت دهد. برای بسته شدن جک حتماً باید باری روی دسته پیستون وجود داشته باشد. به عبارت دیگر این جک ها در پایین بردن وسیله هیچ نیرویی ندارد بلکه فقط می توانند بار را بلند کنند.

جک یک طرفه :

قطر دسته پیستون کمتر از قطر پیستون بوده و دارای دومجرایی ورود و خروج می باشد که در یک مجرا در طرف سر پیستون قرار دارد و مجرای دیگر در ته سیلندر، با این وجود روغن فقط از مجرایی ورود و خروج می نماید که در طرف سر پیستون قرار دارد. مجرای دیگر برای تهویه هوا از پشت پیستون به هوای محیط ارتباط دارد. این جک نیز فقط می تواد بار را بلند کند. همانند جک یک راهه، هیچ نیرویی برای پایین بردن وسیله اعمال نمی نماید. جک دستگاه هیدرولیک تراکتورهای امروزی از این نوع هستند.

جک دو طرفه :

قطر دسته پیستون کوچکتر از قطر پیستون است. ممکن است یک دسته پیستون یا دو دسته پیستون در دو طرف پیستون داشته باشند یعنی دسته پیستون سرتاسری باشد. دو مجرای ورود و خروج روغن دارد. هنگام بلند کردن بار، روغن از مجرای سر پیستون وارد شده و روغن پشت پیستون به مخزن تخلیه می شود. برای بسته شدن جک یا پایین رفتن وسیله، روغن از مجرای دیگر یعنی طرف پشت پیستون وارد شده و روغن طرف سر پیستون از مجرای آن طرف به مخزن برمی گردد. این نوع جک بنابراین از هر دو طرف می تواند فشار وارد آورد. به عبارت دیگر قادر است که وسیله را تحت فشار پایین ببرد. جک فرمان های هیدرولیکی از این نوع هستند چون برای چرخاندن چرخ ها به سمت چپ و راست هر دو، باید نیرویی اعمال گردد.

لینک      نظرات ()      

مطالب اخیر
کلمات کلیدی وبلاگ
elettaria cardamomum (۱) آئین نامه اجرائی ماده 50 قانون آب و نحوه ملی شدن آ (۱) آتش‌سوزی (۱) آلودگی صوتی (۱) آلودگی هوا (۱) آیین دادرسی (۱) اثر بر روی درختان و گیاهان : (۱) اثرات باران های اسیدی (۱) اختلال سازمانی (۱) اراضی (۱) اراضی کشاورزی (۱) اطلاعات خواص دارویی (۱) اهواز (۱) بابونه chamomile (۱) باغها (۱) برآورد قیمت (۱) براورد خسارت (۱) بند (ج)ماده 155 (۱) بهداشت فردی و عمومی (۱) بیابان زایی (۱) بیابانزایی (۱) تراکتور (۱) جفظ کاربری (۱) دستور العمل اجرایی ماده 3 قانون حفاظت و بهره بردا (۱) راهنمای کشت (۱) عملکرد (۱) عناب (۱) قانون (۱) قانون آب (۱) قانون توزیع عادلانه آب (۱) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع (۱) قانون مدنی (۱) قلمه زنی (۱) قوانین و آئین نامه ها (۱) قوانین و مقررات اصلاحات ارضی (۱) قیمت گذاری اراضی (۱) گزنه (۱) گیاهان دارویی (۱) گیاهان مرتعی (۱) مالچ (۱) مدیریت پایدار علفهای هرز (۱) معاد (۱) منابع طبیعی (۱) موات (۱) نقشه برداری (۱) هل (۱) کاربری اراضی (۱) کارشناسان رسمی دادگستری (۱) کارشناسی (۱) یونجه (۱)
دوستان من